Hoe optimaliseer ik mijn website voor internationale rankings?

Welke talen gebruik jij op je website? Geef je alle content in het Nederlands weer of zijn er ook andere mogelijkheden? Als je via je webshop internationale bestellingen krijgt, dan is de kans groot dat je bijvoorbeeld een optie tot Engelse vertaling geeft. Als je een internationale website hebt, dan is het belangrijk dat Google en andere zoekmachines je website goed indexeren. Om je op weg te helpen, geven we drie methodes om je website in de juiste lokale versie van Google te krijgen.

1. De beste manier: Gebruik een verschillende domeinextensie voor elke taal

Domeinextensies specifiek voor het land werken het beste voor internationale content. Zo heb je bijvoorbeeld .com voor een Amerikaanse website, .de voor Duitsland en .fr voor Frankrijk. De lijst met extensies is behoorlijk lang.

Als voorbeeld nemen we Italië. Het is een stuk eenvoudiger om op een Italiaanse zoekmachine gerankt te worden wanneer je een .it domein hebt. Klanten uit Italië hebben ook meer vertrouwen in websites met Italiaanse content en een .it domein. Als een lokale website uit Italië enkel Italiaanse content bevat en een Italiaans domein heeft, dan is deze informatie erg eenvoudig te verwerken voor websitebezoekers en zoekmachines.

Een website die meerdere talen bevat, en dus geen specifieke domeinextensie per taal heeft, is voor zowel de websitebezoeker als een zoekmachine lastiger te begrijpen.

2. Laat je websitebezoeker de gewenste taal kiezen

Een andere manier om internationale content weer te geven, is door middel van een taalkeuzeoptie. De bezoeker selecteert dan op de homepage de taal of het land van voorkeur.

Na het selecteren van deze keuze verwijst de website de bezoeker door naar een unieke URL die aansluit op de gekozen taal. Heeft degene bijvoorbeeld gekozen voor de Duitse taal, dan krijg je als URL www.voorbeeld.nl/de/pagina.

Als je besluit om voor deze methode te gaan, dan is het belangrijk dat je de hreflang=”x-default” waarde toevoegt aan de pagina met landenselectie. Deze annotatie is namelijk speciaal gemaakt voor dit soort pagina’s.

Deze methode is ingewikkelder dan het gebruik van verschillende domeinextensies. Je maakt binnen deze tweede methode makkelijker fouten die kunnen leiden tot problemen met zoekmachines.

3. Websitebezoekers automatische omleiden

In plaats van je websitebezoekers te laten kiezen, kun je ze ook omleiden om basis van hun locatie en taalinstellingen. Je kunt dit doen met 302-redirects of door het in te stellen binnen de HTML content.

Ook deze methode vereist het gebruik van de hreflang=”x-default” waarde. Daarnaast moet je er zeker van zijn dat de taalpagina’s individuele URL’s hebben.

Automatische omleidingen kunnen vervelend zijn. Als iemand uit Amerika bijvoorbeeld op vakantie is in Europa, dan is het niet goed als er geen toegang is tot de Amerikaanse versie van de pagina. Houd er rekening mee dat het ook met deze methode eenvoudiger is om fouten te maken die leiden tot indexeringsproblemen.

Welke methode je ook gebruikt voor de weergave van internationale content, alle pagina’s moeten beschikken over een rel-alternate-hreflang waarde.

Welke talen gebruikt u op uw website?

Wil je de internationale rankings van jouw website verbeteren en kun je hier hulp bij gebruiken? Neem contact met ons op en we bekijken samen wat we voor je kunnen betekenen!