1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Website optimalisatie
  4. Hoe belangrijk is een goede linktekst?

Hoe belangrijk is een goede linktekst?

De linktekst van een hyperlink is een ranking signaal voor Google. Het helpt Google met het indexeren van je pagina’s. Dit doen ze op basis van wat de linktekst zegt over de pagina. Daarnaast is Google in staat om spam links te herkennen en negeren en op deze manier te voorkomen dat deze links de rankings manipuleren. Een linktekst wordt ook wel een ankertekst genoemd, afgeleid van het Engelse begrip anchor text.

Linktekst is een belangrijke signaal voor de bepaling van de rankings

Linkteksten die op de juiste manier gebruikt worden helpen Google enorm in het bepalen van een juiste positie binnen de rankings. Echter geeft Google aan dat ze ook de mogelijkheid hebben om nep links te herkennen:

“Wat we bij dit soort links proberen te doen, is kijken naar de specifieke linktekst. Wanneer het een website promoot met een grote hoeveelheid zoekwoorden in de linktekst, dan kan dit problemen veroorzaken. Als er in principe enkel een link wordt gebruikt naar de URL of als er een bedrijfsnaam linkt naar de website, dan is dit minder problematisch. Hoogstwaarschijnlijk negeren we deze specifieke links nu al, aangezien deze erg eenvoudig zijn op te pikken door ons systeem. We kunnen ze dan ook eenvoudig negeren.”

Hoe analyseer ik linkteksten van mijn eigen en andere websites?

Je kunt je website verbeteren door de links van concurrenten te bekijken. Welke linkteksten en links gebruiken zij en naar welke pagina’s wordt er veel doorgelinkt? Google Search Console geeft helaas geen optie om links van concurrenten te bekijken. Je kunt enkel je eigen website analyseren. Gelukkig zijn er websites die deze optie wel, gratis, aanbieden (doorlinken).

Google heeft bevestigd dat links van andere websites een belangrijk ranking signaal zijn. Er is een sterke samenhang tussen goede link van andere websites en hoge rankings in Google.

Vind de websites en links die je eigen website een ranking boost geven, door het analyseren van de links van je concurrenten. Analyseer links van je eigen website, verwijder slechte links en verbeteren de bestaande links die naar je website verwijzen.

Zorg ook voor een mobielvriendelijke website. Je website kan er op je laptop nog zo mooi uitzien, als op de mobiel de titels buiten het scherm vallen, de links lastig aan te klikken zijn en de afbeeldingen verkeerd worden weergegeven, dan haken mensen af. Ook als de laadtijd van je website te lang is (zowel op mobiel als ander apparaat), gaan mensen al snel op zoek naar een andere website. Check dus altijd of je website ook op je mobiel goed functioneert.

Was this article helpful?

Related Articles