1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Trends
  4. Hoe maak je gebruik van Metatags?

Metatags gebruiken (SEO)

Metatags geven informatie over de inhoud van een website of webpagina. Het gebruik van metatags is een onderdeel die belangrijk is bij het optimaliseren van je website of webshop. Door je website te optimaliseren met het vullen van metatags zal je beter gevonden worden in de resultaten van Google op specifieke zoektermen.

Metatags vullen

In dit blogartikel gaan we in op de verschillende metatags die toegepast kunnen worden. Het vullen van metatags is meestal een standaard optie in een CMS (content management systeem) van een website. Vele organisaties maken gebruik van WordPress, Joomla, of een andere open source CMS systeem. Voor deze websites zijn er standaard “plugins” te downloaden om de metatags door te voeren. Een bekende WordPress plugin is de SEO plugin van Yoast, waarmee dit mogelijk is. Ook voor de bekende webshops zoals Magento of Opencart zijn er mogelijkheden om deze metatags te vullen. Als je een CMS systeem van een websitebouwer zelf gebruikt, overleg dan de mogelijkheden.

Meta title

De meta title is een belangrijke metatag om te vullen. De meta title is de titel die in de Google resultaten als eerste vertoond wordt. Dit is ook gelijk de link waarop mensen door kunnen klikken. Houdt er rekening mee dat de meta title maximaal 60 tekens lang mag zijn, inclusief spaties. Als een specifieke pagina gaat over bijvoorbeeld “Damesfietsen” is het zinvol om in de meta title hiermee te beginnen. Probeer voor elke pagina specifiek de kern van de pagina te benoemen. Zo kan de doelgroep aan de metatags zien of de bestemmingspagina’s relevant zijn.

Meta description

De meta description is de beschrijving van de desbetreffende pagina. Hier kan er in maximaal 160 tekens (inclusief spaties) worden weergegeven waar de pagina over gaat. Gebruik hier een CTA (Call to Action) om men te triggeren naar de pagina te gaan. Noem bijvoorbeeld de sterkte punten, de toevoegde waarde of de oplossing voor een probleem. De meta description telt niet mee voor de ranking in de organische resultaten van Google, maar kan door een een goede Call to Action dus wel leiden tot meer bezoekers. Door een belangrijk zoekwoord in de description op te nemen, zal deze dikgedrukt worden.

Meta keywords

Meta Keywords biedt de mogelijkheid om zoekwoorden in te geven die belangrijk zijn voor de betreffende pagina. Echter werd hier in het verleden zoveel misbruik van gemaakt door irrelevante zoektermen toe te voegen, dat het vullen van deze meta keywords geen effect zal hebben op de ranking.

Meta robots

Meta robots geeft weer of een pagina wel of niet geïndexeerd mag worden of de links die op een pagina wel of niet gevolgd mogen worden door de Google bot. Standaard staat een pagina op “Index, Follow”. Op het moment dat een pagina niet geïndexeerd en gevolgd hoeft te worden (zoals de Algemene voorwaarden) kan dit ingesteld worden.

Meer informatie metatags

Wil je meer informatie over het gebruik van metatags of wil je het vullen van metatags uitbesteden? Neem gerust contact op.

Was this article helpful?

Related Articles