SEO-teksten schrijven

Veel marketeers hebben moeite met SEO-teksten schrijven. In dit artikel vind je een aantal tips & tricks voor het schrijven van een tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Wat is een SEO tekst?

Een tekst geschreven volgens Search Engine Optimization (SEO) eisen helpt een webpagina om beter gevonden te worden in de organische (natuurlijke) zoekresultaten van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Een SEO-tekst is een tekst gericht op een bepaald zoekwoord, die volgens een bepaalde structuur geschreven is. Maar schrijven we teksten voor de zoekmachines? Nee. We schrijven relevante content voor de bezoekers van je pagina. Immers, dat zijn potentiele klanten die je wilt bereiken.

Doel van de pagina, voor wie schrijf je?

Allereerst is het zaak om terug te gaan naar de basis: wat is het doel van de pagina en wie is de lezer van mijn tekst? Door deze vragen te beantwoorden bepaal je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Om ideeën voor zoekwoorden op te doen kun je de Zoekwoordplanner van Google AdWords gebruiken voor nieuwe ideeën of bekijken wat de zoeksuggesties zijn op Google zelf:

Als je een aantal mogelijke zoekwoorden gevonden hebt, kun je het zoekvolume bepalen via de Keyword planner en de keuze maken voor welk zoekwoord je de tekst gaat optimaliseren.

Verwerk het zoekwoord in de titel en meta description

Plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel en verwerk hem bij voorkeur nogmaals in de meta description. In het zoekproces zijn de titel en meta description namelijk de eerste elementen die een potentiele bezoeker ziet. Het is een essentieel onderdeel om de zoeker over te halen om juist naar jouw pagina te gaan.

Schrijf altijd unieke teksten

Elke tekst die je schrijft moet uniek zijn, gebruik niet steeds dezelfde mooie introductietekst van een soortgelijk product/dienst of een mooie tekst van een concurrerende website. Google ziet dit als duplicate content, wat ten koste kan gaan van je positie in de organische zoekresultaten.

Maak gebruik van kopteksten en alinea’s

Om te bepalen wat de belangrijkste inhoud van het artikel is, kijkt Google mede naar het gebruik van koppen in de teksten. Zet het belangrijkste zoekwoord in de H1-kop van je tekst. Verdeel de overige tekst in logische alinea’s met elk een unieke H2 (of H3) subkop.

Let op de grootte van de alinea’s

Een websitebezoeker houdt van een eenvoudig leesbare tekst, zorg ervoor dat je alinea’s maximaal vijf tot zeven regels lang zijn. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid om de tekst te scannen en snel tot zijn doel over te gaan.

Let op de keyword density

Een tekst optimaliseren voor SEO doe je niet door overmatig gebruik van het zoekwoord in de tekst. Je dient altijd rekening te houden met het percentage van de tekst dat jouw zoekwoord bevat (keyword density). Ons advies is om ongeveer 5% van de tekst te laten bestaan uit het belangrijkste zoekwoord. Plaats het zoekwoord op verschillende plekken in de tekst: een keer aan het begin, midden en einde van een alinea.

Verwerk interne links in je tekst

Heb je eerder pagina’s geschreven met content die relevant zijn voor bepaalde termen in je tekst? Voeg dan interne links toe om intern door te verwijzen naar deze pagina’s. Maak hierbij gebruik van de juiste linktekst, in de vorm van een relevante zoekterm.

Voeg relevante afbeeldingen toe

Websitebezoekers zijn grafisch ingesteld en willen vaak graag een visuele voorstelling maken bij hetgene waar ze over lezen. In tegenstelling tot mensen, is Google dit niet. Geef daarom een ALT-tekst mee aan je afbeelding, die beschrijft wat het voor afbeelding is. Deze beschrijvingen kunnen wel geïndexeerd worden.

Meer weten over het schrijven van een goede SEO-tekst?

Wil je meer informatie over SEO-teksten of Search Engine Optimization? Neem gerust contact op