1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Trends
  4. Hoe ga je van ROI naar ROAS in Google Analytics?

Van ROI naar ROAS in Google Analytics

Onlangs heeft Google een update doorgevoerd waarbij statistieken in Google Analytics veranderd zijn. Dit artikel heeft met name betrekking op webshops welke werken met e-commerce gegevens. Daarnaast geldt dit artikel ook voor websites waarbij een waarde per behaald doel (doelwaarde) ingesteld is.

Van ROI naar ROAS

Google gaf in haar Google+ bericht “new metric ROAS” van 18 september aan dat er een nieuwe statistiek beschikbaar is, genaamd ROAS. In het artikel geven zij aan dat deze ROAS de bestaande ROI statistiek vervangt. Webshops en websites die gebruik maken van Google Adwords kunnen aan de hand van de ROI, tegenwoordig ROAS, analyseren of hun campagne goed genoeg rendeert, waarbij er gekeken wordt naar de opbrengsten versus de kosten.

Waar kun je de ROAS (voorheen ROI) vinden?

De berekening van de ROAS kun je vinden door in te loggen in Google Analytics en vervolgens het pad te doorlopen: Acquisitie > Adwords > Campagnes. Vervolgens kun je bij de “Verkenner” op de button “Klikken” klikken. In de afbeelding hieronder zie je hoe je er komt. De kolom “ROAS” staat overigens in de meest rechtse kolom van al je dataweergaven.

De verschillen tussen ROI en ROAS

De ROI staat voor de Return On Investment. Dit is een veelgebruikte methode om te bepalen of een campagne winstgevend is. Hierbij wordt de opbrengst verminderd met de kosten en de uitkomst hiervan wordt gedeeld door de kosten. De ROI formule is: (Opbrengst – kosten) / kosten * 100%. Als je break-even draait is het percentage 0% en heb je dus niks verdient, maar in theorie ook geen verlies gemaakt.

Voorbeeld: Je verkoopt voor 100 euro en je advertentiekosten zijn 50 euro. De ROI is als volgt: (100-50)/50 * 100% = 100%. Als je van je beschikbare data een groeiberekening wil maken, maak je ook gebruik van deze formule opzet, al wordt deze dan weergegeven als: (Nieuw-oud)/oud * 100%.

De ROAS staat voor Return On Advertiser Spend. Dit is iets anders als een ROI berekening. Deze laat namelijk zien hoeveel er verdient is op basis van de advertentiekosten. In deze berekening wordt dus ook de kosten meegerekend. De ROAS formule is: ROAS = Inkomsten / kosten * 100%. Als je break-even draait is het percentage 100% en heb je dus niks verdient, maar ook geen verlies gemaakt. Bij de ROI is dit 0% en bij de ROAS dus 100%.

Voorbeeld: Je verkoopt voor 100 euro en je advertentiekosten zijn 50 euro. De ROAS is als volgt: (100/50) * 100% = 200%. Je zou het als volgt kunnen zien: Je hebt van 50 euro 100 euro gemaakt. De basis zijn je advertentiekosten van 50 euro. Dit is 100%. Je hebt 2x zoveel verdient als je advertentiekosten en je ROAS is daarmee 200%.

Conclusie ROI of ROAS

Met beide statistieken kun je analyseren of je campagnes goed renderen. Voorheen gebruikte je hiervoor de ROI cijfers. Bij de ROAS moet je dus in je achterhoofd houden dat dit de ROI is plus 100%. Ook kun je als geheugensteun onthouden dat een campagne pas break-even draait als je 100% haalt.

Was this article helpful?

Related Articles