1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Website optimalisatie
  4. Waarom heeft het aanpassen van website design zo’n grootte impact?

Website design aanpassen heeft grote impact

Ben je van plan om je website of webshop flink een redesign te geven? Lees in dit artikel waarom je hier heel voorzichtig mee om moet gaan.

Waarom zou je je website design aanpassen?

Je website design aanpassen kan verschillende redenen hebben. Een reden die vaak voorkomt is dat men toe is aan een website design dat meer bij de tijd past. De ontwikkelingen op het gebied van digitale kanalen zijn enorm, waardoor de kans groot is dat je website binnen enkele jaren verouderd is.

Een bekende en heel belangrijke ontwikkeling is het mobiele internetgebruik. Steeds meer mensen surfen naar producten of diensten op internet via een smartphone. Dit betekent dat jouw doelgroep op ieder moment actief kan zijn op jouw website. Als je geen mobiele website hebt, zal dit niet erg gebruikersvriendelijk zijn.

Vaak kiezen bedrijven ervoor om na een paar jaar de oude website om te zetten naar een nieuwe website. Dit gaat meestal hand in hand met een nieuw website design en daarbij ook een andere indeling, omdat de website op dat moment toch al op de schop gaat.

Drie redenen waarom je voorzichtig moet zijn met het aanpassen van je website design

Bezoekers van je website verwachten iets. Het kan zijn dat het nieuwe webdesign, hoe mooi dit ook is, niet volledig aansluit bij verwachtingen van de bezoekers van de website. Dit kan komen omdat een aantal buttons op de oude homepage op een plaats stonden waar men deze verwacht en waardoor het gebruikersgemak hoog was. Bij het nieuwe webdesign worden deze buttons misschien wel verwijderd waardoor je eigenlijk een belangrijke kans weggooit.

Je website kan ook een bepaalde uitstraling hebben zoals bijvoorbeeld “discounter”. Als deze website ineens een hele flitsende look krijgt, kan het zijn dat mensen denken dat je juist duur bent en hierdoor afhaken. Toch zonde want waarschijnlijk heb je de prijzen van je diensten of producten in je webshop helemaal niet verhoogd.

Ook kan het zijn dat er veel mensen terugkeren naar jouw website. Deze groep mensen heeft een bepaalde verwachting van de website of webshop. Als het website design veranderd is, kan men misschien niet meer gemakkelijk vinden wat hij of zij altijd zoekt. Een gemiste kans!

Deze drie voorbeelden kunnen grote impact hebben. Een groot gevolg is vaak een omzetdaling. Het is lastig om deze omzetdaling weer te stabiliseren en om te zetten naar een stijging, omdat je heel goed moet onderzoeken waar precies het probleem ligt. Het is zinvol om deze data met hulpprogramma’s zoals Google Analytics te controleren. Hoe groter de website wijziging is, hoe lastiger het in te schatten is wat het gevolg is van deze wijzigingen.

Hoe kun je toch het website design aanpassen?

Het is verstandig om vooraf goed onderzoek te doen naar de goede en slechte punten van je huidige website design. Ondervraag de doelgroep hierover. Je kunt tevens analyses maken door de best bekeken pagina’s in Google Analytics in kaart te brengen. Ook kun je onderzoek doen naar de websitepaden, hoe men door je website klikt. Heatmaps brengen het klikpatroon van bezoekers in kaart. Hiermee kun je vaak ook in een mooi overzicht zien waar mensen op je huidige website op klikken en waar dus de aandacht heen gaat.

Meer informatie over het veranderen van je website design

Ben je van plan om je website of webshop te vernieuwen?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek hierover.

Was this article helpful?

Related Articles