Vindbaarheid website vergroten

De vindbaarheid van uw website is erg belangrijk. Bij het beoordelen van uw online vindbaarheid wordt door de specialisten, de online marketeers, gelet op verschillende elementen.

Gezien in Nederland ruim 93% van de internetgebruikers zoekt via de zoekmachine Google leggen we in dit blogartikel uit hoe u de vindbaarheid van uw website kan vergroten en op kwaliteit kan borgen. De vindbaarheid van uw website hangt af van verschillende factoren.

Bij Google zit een heel team van specialisten die telkens aan een update van het algoritmen werkt, ofwel de manier hoe uw website door Google beoordeeld wordt en daarmee de online positie binnen de zoekmachine bepaald. Een kernwaarde die Google uiterst serieus neemt is de “geloofwaardigheid”. Google zegt in haar visie dat zij de meest relevante content willen bieden op elke zoekopdracht die gegeneerd wordt.

We moeten dus werken aan de geloofwaardigheid. Maar hoe werkt dit nu?

We maken de onderverdeling in bewezen elementen en nieuwe elementen die door nieuwe ontwikkelingen ontstaan zijn, om de “geloofwaardigheid” van uw website zo hoog mogelijk te maken. Hoe meten de zoekmachines het begrip “geloofwaardigheid” en wat kunt u doen om deze “geloofwaardigheid” te vergroten? We gaan hier nu dieper op in.

De bewezen elementen die de vindbaarheid van uw website vergroten

  • Juiste gebruik van zoekwoorden: Het gebruik van de juiste zoekwoorden is belangrijk om de vindbaarheid van uw website te vergroten. Als u geen gebruik maakt van de juiste zoekwoorden kan het zijn dat uw website niet vindbaar is op belangrijke zoekwoorden.
  • Juiste techniek: De techniek van uw website hoort goed in elkaar te zitten. Als de techniek verouderd is, zal Google de website met een lagere kwaliteit beoordelen wat dus een negatief effect heeft op de online vindbaarheid.
  • Backlinks: Het aantal links van andere websites die naar uw website leiden heeft een positief invloed op de vindbaarheid van uw website. Echter is het wel belangrijk dat deze backlinks van goede kwaliteit zijn. De laatste updates in het algoritmen van Google zorgen er namelijk voor dat de kwaliteit van de inkomende links beoordeeld worden. Links van websites met een hoge “pagerank” zullen een positief effect hebben op het begrip “geloofwaardigheid”.

Andere belangrijke elementen

  • Uitgaande links: Als uw website naar andere websites linkt is het belangrijk dat ook deze pagina’s een goede kwaliteit hebben. Als uw website naar irrelevante websites linkt kan dit een negatief effect hebben op de vindbaarheid van uw website.
  • Foutloze pagina’s: Om de vindbaarheid van uw website te vergroten zult u er voor moeten zorgen dat er geen 404 pagina’s worden weergegeven, er geen gebroken links in uw website zitten of dat er afbeeldingen ontbreken. Veel spelfouten kan ook een teken zijn om uw website lager door Google te beoordelen.
  • Aantal bezoeken: Google heeft vele manieren om het aantal bezoekers dat een website krijgt te beoordelen, zoals Google Chrome en Analytics. Een website die veel bezoeken krijgt zal voor Google betrouwbaarder zijn dan een website met enkele bezoeken.
  • Website navigatie: Als uw website een duidelijke navigatie heeft, maakt dat het vinden van de juiste pagina’s door de bezoeker makkelijk. Als de bezoeker gemakkelijk iets kan vinden zal dit een positief effect hebben op uw online vindbaarheid. Een goede websitestructuur helpt tevens de pagina’s van uw website goed te indexeren door Google.

Nieuwe elementen die de vindbaarheid van uw website kunnen vergroten

Naast de besproken elementen hierboven zijn een aantal nieuwe elementen tevens belangrijk om in te spelen op het begrip “geloofwaardigheid” van uw website.

  • Social Media: Het online bezoek van uw doelgroep aan verschillende social media platformen kan de online vindbaarheid flink vergroten. Met een juiste vermelding en relevante content kunt u meer bezoekers naar uw website trekken. Belangrijke platformen om in te participeren zijn Twitter, Facebook en Google+.
  • Google auteurschap: Webpagina’s met een geverifieerde auteur die een goede reputatie hebben zal op termijn invloed kunnen hebben op de rankings binnen Google. Op dit moment beïnvloed deze auteurschap nog niet de online ranking.Echter wordt de auteur van het artikel al wel weergegeven binnen Google als deze geverifieerd is. De kans bestaat dat de online ranking in de toekomst hier meer afhankelijk van gaat worden. Meer informatie: Google auteurschap

Conclusie

De vindbaarheid van uw website vergroten binnen de zoekmachine Google is afhankelijk van verschillende factoren. Het is belangrijk om het systeem goed te begrijpen, zodat uw website goed gevonden wordt op zoekwoorden waar uw doelgroep veel op zoekt. Het is belangrijk om in te spelen op de laatste ontwikkelingen, zodat u ten alle tijden goed gevonden wordt.

Als u meer wilt weten over de mogelijkheden of uw online vindbaarheid door ons wilt laten beoordelen kunt u gerust contact met ons opnemen.

In ons volgende blogartikel kunt u meer lezen over welke “tools” u kunt gebruiken in het blogartikel Vindbaarheid website verbeteren.