Zoekmachine optimalisatie op je mobiel

Meer dan de helft van alle online zoekopdrachten wordt gedaan vanaf een mobiel apparaat. Wil je zoveel mogelijk bezoekers naar je website sturen, dan is belangrijk dat je website ook in de mobiele resultaten komt te staan.

Een vermelding hebben in Google’s mobiele zoekresultaten is uiteraard een goede eerste stap. Echter is de vermelding alleen niet voldoende om nieuwe klanten te vinden met je mobiele website. SEO voor je mobiel is meer dan enkel een website geschikt voor mobiele versies.

De volgende drie punten helpen je met het verbeteren van de resultaten die je met je mobiele website kunt behalen:

1. Controleer je landingspagina’s

Landingspagina’s kunnen er op je mobiel anders uitzien dan op desktop computers. Typen op een mobiele telefoon is lastig en de meeste mensen houden er niet van. Zorg er daarom voor dat de formulieren op je website om zo min mogelijk gegevens vragen. Des te makkelijker het is om de gevraagde stappen uit te voeren, des te beter.

Plaats een call to action bovenaan je pagina, zodat deze gelijk zichtbaar is voor de bezoeker. Zorg er ook voor dat bijvoorbeeld de buttons eenvoudig aan te klikken zijn. Niets is frustrerender dan een te kleine button of link die bijna niet te selecteren is. Kies ook voor een heldere pagina, waarop de bezoekers de informatie direct kunnen vinden. Mensen die je website via de mobiel bezoeken zijn vaak druk. Het vinden van de gewenste informatie mag dan ook niet te lang duren.

2. Verbeter je website

Smartphones hebben kleine schermen. Drukke pagina’s met een grote hoeveelheid elementen zijn om die reden verwarrend. Daarnaast vergroot elk extra element de laadtijd van de website. Daar waar dit voor desktop websites al slecht is, is het voor mobiel helemaal een reden om de website te verlaten.

Alles op je website moet eenvoudig te gebruiken en begrijpen zijn. Toon websitebezoekers een duidelijke structuur met call-to-action buttons en een makkelijke navigatie.

Verwijder alle onnodige elementen, zoals video’s in de achtergrond. Focus op één doel op je mobiele webpagina’s, bijvoorbeeld de bezoekers naar je webshop leiden.

3. Maak je contactgegevens eenvoudig vindbaar

Mobiele zoekopdrachten worden vaak gebruikt om lokale bedrijven te vinden. Voor lokale winkels heeft de mobiele website twee doelen:

– De locatie van het bedrijf tonen
– Het eenvoudig maken om het bedrijf te bellen

Voeg een kaart toe op je website en/of plaats een link naar Google Maps zodat mensen deze kunnen gebruiken om naar je winkel te navigeren. Let er dan wel op dat je website geschikt is voor deze toepassing. Wil je er zeker van zijn dat het werkt, kies dan voor een afbeelding met daarin een externe link naar Google Maps.

Je adres moet ook makkelijk te vinden zijn op je mobiele website. Een ‘Bel nu / Bel ons’ knop helpt mensen om contact met je op te nemen. Je kunt dit zo instellen dat bij een klik op de knop het nummer automatisch tevoorschijn komt voor de bezoeker. Ze hoeven enkel nog op ‘bel’ te drukken om je te bereiken.

Optimaliseer je pagina’s voor meer bezoekers

De genoemde tips helpen je met de conversatie optimalisatie van je mobiele website. eZense kan je uiteraard ook (verder) helpen om je (mobiele) website te optimaliseren.