1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Website optimalisatie
  4. Links plaatsen: Kies je kwaliteit of kwantiteit?

Links plaatsen: Kies je kwaliteit of kwantiteit?

Links plaatsen: Kies je kwaliteit of kwantiteit?

Recent liet John Mueller (medewerker bij Google) via een YouTube video weten dat de kwaliteit van die links die naar je website verwijzen belangrijk zijn. Eén enkele goede link vanaf een relevante website kan meer impact hebben dan duizenden links van lage kwaliteit. Maar wat is nou een goede link? En hoe pas je deze kennis toe op je eigen website? Dit artikel geeft je antwoord op deze vragen.

Google probeert te begrijpen wat relevant is voor een website
In eerdere artikelen lieten we al weten dat het steeds belangrijker wordt om de juiste informatie op je website te delen. Dat enkel het toevoegen van een grote hoeveelheid links je geen extra bezoekers gaat opleveren. Bezoekers willen een antwoord op hun vraag. Het is aan jouw de taak om deze vraag te herkennen en op de juiste plaats het juiste antwoord aan te bieden.

Maar is het totaal aantal gelinkte domeinen dan belangrijker dan het totale aantal links? Volgens John Mueller gaat Google voor een andere aanpak. Er wordt niet gekeken naar het totaal aantal links naar een website of het totaal aantal domein links naar je website. Google probeert te begrijpen wat relevant is voor een website. Hoeveel (meer)waarde heeft een specifieke link? Het aantal links heeft daar geen invloed op. Je kunt honderden links op allerlei verschillende websites (laten) plaatsen, maar Google zal deze allemaal kunnen negeren. Als blijkt dat een specifieke link relevant is, dan zal Google dit zien als een belangrijk signaal om hoger te indexeren.

Als je goede links wilt, dan moet je je op de juiste websites richten. Enkel links van de juiste website zullen een positieve impact hebben op je rankings in Google en andere zoekmachines. De links moeten bruikbaar zijn voor bezoekers. Om deze reden is het ook aan te raden dat ze vanuit websites komen die gerelateerd zijn aan jouw site.

Creëer content met toegevoegde waarde
Stel, je ziet een website die doorlinkt naar een concurrent van je. Hoe pak je dit dan aan? Want je zou natuurlijk graag willen dat deze website naar jou doorlinkt. Er zijn twee  manieren:

1. Wanneer je website betere content heeft dan de huidige link, dan kun je die eigenaar van de andere website misschien overtuigen om een link te plaatsen naar jouw website. Helaas is het wel zo dat veel website niet de moeite willen nemen om naar een andere, maar soortgelijke, website te linken.

2. In plaats daarvan kun je proberen om content te creëren die op hetzelfde niveau ligt als die van je concurrent. Steek niet direct tijd en energie in content die vele malen beter lijkt. Want vaak is de keuze om door te linken gebaseerd op de naamsbekendheid van de website. De kunst is dus om iets extra’s aan te bieden, naast het artikel dat je al hebt. Als het aansluit, des te beter.

Was this article helpful?

Related Articles