Waarom content marketing belangrijk is

Om te beginnen is het belangrijk te begrijpen wat content marketing precies is. Kort gezegd is content marketing een vorm van marketing waarbij je structureel zorgt voor nieuwe berichten over bepaalde onderwerpen die erg relevant zijn voor en betrekking hebben op de organisatie. Content kan bijvoorbeeld een bepaald (blog)artikel zijn of een handleiding, afbeeldingen of video’s. Als voorbeeld kan een garagebedrijf berichten posten over hoe een bepaald onderdeel van een auto het beste vervangen kan worden. Ook kan het garagebedrijf berichten posten over nieuwe technieken of onderdelen in de markt.

Kennis en ervaring delen of houd je het liever voor jezelf?

Sommige bedrijven delen liever geen ervaring en kennis omdat zij vinden dat dit erg specialistisch is en juist de toegevoegde waarde is van hun organisatie. Ze zijn bang dat concurrenten met hun ervaring en kennis aan de haal gaan of dat mensen bepaalde zaken niet meer uitbesteden, maar zelf gaan oppakken (bijvoorbeeld hun eigen auto maken met de kennis van het bedrijf). Wees niet bang om te delen. Dat is een boodschap die bij content marketing erg belangrijk is. Als je specifieke kennis en ervaringen deelt, zal men dit ook zien. Als de informatie toegevoegde waarde biedt zal men de specifieke informatie ook delen. En juist dit zorgt voor een vergroting van het netwerk.

Contentmarketing zorgt voor een sterke autoriteit

In de vorige alinea is al aan het licht gekomen dat specifieke kennis gedeeld zal worden door mensen die de informatie relevant vinden. Dit zorgt voor een sterke autoriteit. Op het moment dat relevante informatie beschikbaar wordt gesteld, zal de doelgroep dit zien. Content die gedeeld wordt vergroot het bereik. Door relevante informatie te verspreiden laat je zien dat jij degene bent die de “know how” in huis heeft en je krijgt hierdoor een sterkere autoriteit.

Contentmarketing zorgt voor meer bezoekers

Als je veel content verspreidt via bijvoorbeeld je website of webshop, schrijf je over verschillende onderwerpen. Als je de juiste zoekmachine optimalisatie aspecten toevoegt zal je website of webshop hierdoor ook beter vindbaar worden op diverse onderwerpen. Dit is erg interessant, want hierdoor neemt niet alleen de autoriteit toe, maar ook de vindbaarheid van de website wordt hierdoor verbeterd.

Hoe content marketing inzetten?

Een goede strategie bij contentmarketing is belangrijk. Kort door de bocht is dit het stappenplan: Belangrijk is om te weten wat je doelgroep bezig houdt. Begin met het in kaart brengen van interessante artikelen voor je doelgroep, schrijf content en zorg dat dit publiciteit krijgt.

Vervolgens kun je analyseren wat de toegevoegde waarde is geweest. Bij het posten van nieuwe content is het belangrijk om te analyseren welke punten goed gingen en welke extra aandacht verdienen. Door deze werkwijze te hanteren zal het resultaat van de content marketing steeds beter worden.

Meer weten over content marketing? Neem gerust contact op.